Plakaty to jednostronne wyroby poligraficzne o charakterze informacyjnym, w założeniach przeznaczone do rozklejania w miejscach publicznych. Obecnie są one również używane do dekoracji domów i mieszkań, ze względu na swoją efektowność oraz walory estetyczne. Plakat jest doskonałą formą reklamy, która znacząco zwiększa rozpoznawalność firm, produktów, usług, eventów czy promocji. Poza odpowiednim projektem, kluczową cechą dobrego postera jest prawidłowo dobrany format.

Jakie są standardowe i niestandardowe wymiary plakatów?

Plakaty mogą być zarówno wielkoformatowe, jak i stosunkowo niewielkie. Rozmiary posterów zawsze powinny być odpowiednio dopasowane do założeń projektu, a także osobistych preferencji. Najpopularniejsze, standardowe rozmiary plakatów to:

Jaki format plakatu jest najlepszy?

A0 ‒ 840 x 1180 mm
A1 ‒ 594 x 841 mm
A2 ‒ 420 x 594 mm
A3 ‒ 297 x 420 mm
A4 ‒ 210 x 297 mm
A5 ‒ 148 x 210 mm
A6 ‒105 x 148 mm
A7 ‒ 74 x 105 mm
B0 ‒ 1000 x 1400 mm
B1 ‒ 680 x 980 mm
B2 ‒ 480 x 680 mm
B3 ‒ 340 x 480 mm
B4 ‒ 250 x 353 mm

Plakaty mogą mieć także mniej standardowe formaty zwane szarfami, do których zalicza się:

szarfa 1 ‒ 297 x 841 mm
szarfa 2 ‒ 340 x 980 mm
szarfa 3 ‒ 1530 x 350 mm
szarfa 4 ‒ 1530 x 500 mm

Istnieje ponadto grupa plakatów XXL, których wymiary to 1090 x 1530 mm.

Jakie wymiary mają plakaty kinowe?

Plakat filmowy wymiary może mieć bardzo różne. Najczęściej spotyka się postery o rozmiarze 61 cm x 91,5 cm, zwane plakatami Maxi. W kinach w Polsce i na świecie wykorzystywane są także teasery filmowe, które mają format 70 cm 100 cm – tzw. one sheet. Rozmiary plakatów filmowych wieszanych w domach są zwykle mniejsze, ze względu na ograniczoną ilość miejsca na ścianie. Największe postery o takim zastosowaniu mają najczęściej wymiary 140 cm x 100 cm. Aby udekorować pomieszczenie plakatami filmowymi z różnych produkcji, wybrać można format 40 cm x 50 cm lub 30,5 x 91,5 cm. Dużą popularnością cieszą się też panoramiczne wydruki 158 cm x 53 cm, które w wersji pionowej doskonale prezentują się chociażby na drzwiach.

Jakie formaty plakatów wybrać?

Wymiary plakatów zawsze powinny być optymalnie dostosowane do treści, które zostaną na nich zamieszczone. Dotyczy to zarówno zwykłych grafik, jak i tekstu. Najmniejsze plakaty sprawdzają się w przypadku projektów, które zawierają stosunkowo niedużą ilość informacji. Postery o takich wymiarach często umieszczane są w witrynach informacyjnych, na słupach ogłoszeniowych czy specjalnych tablicach. Średnie wielkości polecane są wówczas, gdy konieczne jest zamieszczenie dodatkowej treści. Największe rozmiary plakatów stosuje się w przypadku potrzeby silnego zwrócenia uwagi na zawartość. Postery te informują o wydarzeniach i imprezach, reklamują usługi i produkty oraz promują różne ciekawe miejsca. Takie plakaty umieszczane są m.in. w centrach handlowych, witrynach sklepowych, na przystankach czy też w tunelach.


Zobacz także inne wpisy!

Drukarnia Czechowice

Kontakt

Czechodruk ul. Piłsudskiego 8, 43-502 Czechowice-Dziedzice [email protected]

Ostatnia aktualizacja


Projekt i realizacja wykonana z ♥ przez: Agencja Marketingowa M16.pl